Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku
Název projektu
Možnosti zvyšování schopnosti organizací plnit požadavky zainteresovaných stran.
Kód
SP2013/38
Předmět výzkumu
Budeme-li vycházet z obecně platné definice, že kvalita je stupeň plnění požadavků zákazníků a dalších zainteresovaných stran, pak je možné konstatovat, že důsledné pochopení a následné bezchybné plnění požadavků je nezbytným předpokladem úspěchu a konkurenční schopnosti jakékoliv organizace. Schopnost organizací plnit požadavky je ovlivňována celou řadou faktorů, které mají na výslednou kvalitu různou míru vlivu a vyskytují se prakticky ve všech procesech z celého reprodukčního cyklu výrobku, počínaje definováním strategie, návrhem a vývojem produktu a procesu jeho realizace, nakupováním, vlastní výrobou, skladováním, expedicí, dodáním a likvidací konče. V každém z těchto procesů je možné nalézt celou řadu překážek a nedostatků, které mohou vést k tomu, že požadavky zákazníků a dalších zainteresovaných stran nejsou v nejhorším případě vůbec identifikovány, nebo v tom lepším případě špatně pochopeny a nedostatečně naplňovány. To se může následně projevit ve snížené míře spokojenosti zákazníků, resp. zainteresovaných stran a následně i ve zhoršených ekonomických výsledcích organizace a případném boji o přežití v dnešním tvrdém konkurenčním prostředí. Tento projekt by se měl zaměřit na vybrané oblasti systémů řízení organizací a jejich rozvoj s cílem zvýšit schopnost plnění požadavků. První z oblastí je měření výkonnosti procesů systémů managementu. Měření výkonnosti procesů je nejenom požadavkem normy ČSN EN ISO 9001:2009, ale také doporučením všech existujících modelů excelence. Patří také k zásadám zavádění tzv. procesního řízení v organizaci. Navzdory tomu, je možné v praxi mnoha organizací registrovat nesprávné, resp. formální přístupy k tomuto měření, způsobující, že vlastníci procesů nemají objektivní informace o chování procesů. Následkem toho jsou přijímána neobjektivní rozhodnutí, vedoucí k výrazným ekonomickým ztrátám. V současné době je velice aktuální téma společenské odpovědnosti organizací (Corporate Social Responsibility - CSR), která se týká požadavků jedné skupiny zainteresovaných stran, kterou je společnost a okolí organizace. CSR je v současné době velkým fenoménem podnikatelského světa. Být perfektní z pohledu kvality výroby, modernosti technologie a dodávek Just in time je pro úspěšnou moderní firmu na trhu samozřejmostí, a dalo by se říci i nezbytností, chce-li si své místo na trhu udržet. Je proto potřebné hledat další nové cesty „jak dělat business nově“. Jednou z nich je právě orientace firmy na CSR – tzn. návrat k etice a morálce v podnikání, změna maximalizace zisku na optimalizaci zisku firmy, zkvalitňování komunikace se všemi stakeholders a promyšlená filantropie. Je dobré, že i v České republice se tato nová cesta dostává do povědomí a je řada firem, které již na cestu CSR nastoupily. Proto je důležité přivést informace o CSR do co možná největšího počtu firem, aby se postupně změnil k lepšímu pohled světové veřejnosti na české firmy a následně i na celou Českou republiku. Další oblastí, na kterou se projekt zaměří, je rozvoj vybraných nástrojů managementu kvality, které jsou využívány v dílčích fázích reprodukčního cyklu produktu, např. při návrhu a vývoji produktu a procesu, vlastní výrobě nebo uplatňování zpětné vazby od zákazníků a dalších zainteresovaných stran s cílem zvyšování schopnosti organizací tyto požadavky plnit. V českém prostředí není v současnosti stále dostatečně využíván potenciál těchto metod nebo se případně neuplatňují nejnovější trendy při využívání těchto nástrojů.
Rok zahájení
2013
Rok ukončení
2013
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Kategorie
SGS
Typ
Specifický výzkum VŠB-TUO
Řešitel
Zpět na seznam