O studijním programu
Studijní program Environmentální technologie poskytuje studentům komplexní bakalářské vzdělání ve velmi žádané a perspektivní oblasti zahrnující návrh a řízení chemicko-technologických a bio-technologických procesů, jejich fyzikálně-chemických, bio-chemických a biologických principů. Studium zahrnuje rovněž ucelený soubor metod hodnocení kvality vstupních látek a produktů včetně posouzení dopadu průmyslových výrob na kvalitu životního prostředí. Příprava studentů bude zaměřena rovněž na soustavně rozvíjející se oblast nanotechnologií s důrazem na pochopení možného vlivu výroby, ale i výrobků na životní prostředí. Environmentální technologie jsou dynamicky se rozvíjející oblastí, která vyžaduje odborníky s příslušnou kvalifikací.
Nově se objevující chemicko-technologické výrobní procesy a s nimi související potřeba přípravy odborníků s patřičným souborem vědomostí, schopností a
dovedností vyžaduje aktivní spolupráci mezi průmyslovými podniky a univerzitou. Záměrem rozvoje studijního programu Environmentální technologie bude na základě této úzké spolupráce reflektovat měnící se technologické trendy, a tím umožní aktivně modifikovat náplň učiva relevantních předmětů. Dalším záměrem rozvoje tohoto studijního programu bude zatraktivnit problematiku environmentálních
technologií s cílem oslovit širší okruh zájemců o jeho studium. Náplň uvedeného studijního programu rovněž reflektuje potřebu přípravy odborníků v souladu s vizemi Průmyslu 4.
Uplatnění absolventa
Absolventi programu jsou vzděláni v oblasti tradičních i nových chemických technologií se zaměřením na identifikaci a minimalizaci jejich environmentálních dopadů na životní prostředí a na technologie využitelné pro zlepšení životního prostředí.
Pracovní návyky získané při dlouhodobé stáži jim předurčují bezproblémové uplatnění v široké škále profesí týkajících se oblasti životního prostředí, ve výzkumných, vývojových a výrobních podnicích, jejichž činnost se dotýká procesů a materiálů ovlivňujících životní prostředí.
Typické je uplatnění např. v chemických, energetických, metalurgických, zpracovatelských, farmaceutických nebo potravinářských oborech, avšak též ve službách.
Absolventi mohou také působit v týmech monitorujících životní prostředí, na komunální úrovni vykonávat státní správu na úseku ochrany životního prostředí, nebo jako pracovníci environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.
Cíle studia
Cílem studia v profesně zaměřeném bakalářském studijním programu Environmentální technologie je získat multidisciplinární technické vzdělávání v oblasti chemického inženýrství, chemické technologie a biotechnologie, a poté najít uplatnění ve firmách s poptávkou po kvalifikovaných absolventech schopných kvalitativně řešit otázky environmentálních dopadů provozovaných výrobních technologií.
Cílem programu je vedle získání znalostí a zkušeností z oblasti tradičních technologií, rovněž získání znalostí a praktických dovedností s moderními postupy a technologiemi jakými jsou například návrh a příprava nanomateriálů a jejich průmyslová aplikace, nebo biotechnologie.
Odborné znalosti absolventa
Absolvent bakalářského studijního programu je plně kvalifikovaný environmentální technolog, jehož odborné znalosti jsou postaveny na základech matematiky, fyziky a chemie, základech ochrany životního prostředí, informačních technologií, tvorby a čtení procesní výkresové dokumentace a technologických schémat, a ekonomiky podniku. Má hlubší znalosti chemických technologií a chemických procesů včetně laboratorní a průmyslové diagnostiky provozních dat (chemický, potravinářský, farmaceutický, zpracovatelský průmysl apod.).
Zároveň se orientuje v moderních instrumentálních analytických metodách, které umí aplikovat při chemické a fyzikální analýze technologických uzlů, materiálů a nanomateriálů rozličné chemické a biologické povahy. Má základní znalosti z biotechnologie a nezbytné znalosti pro odbornou i obecnou komunikaci v anglickém jazyce.
Odborné dovednosti absolventa
Odborné dovednosti z oblasti chemie a biochemie, chemické analýzy a chemického inženýrství jsou efektivně doplněny praktickou zkušeností nabytou v rámci absolvování dlouhodobé pracovní stáže. Absolventi studijního programu jsou pak schopni:
• orientovat se v chemicko-technologickém provozu,
• identifikovat technologické uzly způsobující největší environmentální zátěž,
• definovat a analyzovat zadání řešeného problému, získat potřebné informace, zpracovat je a navrhnout řešení,
• navrhnout opatření vedoucí ke zlepšení environmentálního dopadu provozované technologie,
• zpracovat literární rešerši řešené problematiky a spolupracovat na realizaci technologických změn a inovačních aktivit,
• komunikovat s odborníky a laickou veřejností za pomoci moderních informačních technologií i v anglickém jazyce,
• navrhovat nové technologie využívající např. nanomateriály či biotechnologické postupy pro zlepšení životního prostředí.
Obecné způsobilosti absolventa
Absolvent bakalářského studijního programu Environmentální technologie má následující obecné způsobilosti:
• je způsobilý konstruktivní práce v oblasti tradičních i moderních technologií a biotechnologií;
• je schopen se zapojit do navrhování technologických celků s ohledem na požadavky výroby, ale i s ohledem na environmentální a ekonomické aspekty;
• rozumí problematice vlivu průmyslových výrob na životní prostředí a je schopen navrhovat a diskutovat jak nápravná, tak i preventivní opatření k zamezení environmentálních dopadů daných technologií;
• chápe význam řízení a managementu kvality ve firmách;
• má rozvinuté projektově orientované myšlení;
• je schopen pracovat v týmu;
• je jazykově vybaven pro možnost porozumět anglicky psaným textům a komunikovat se zahraničními partnery v jazyce anglickém;
• zvládá na vysoké úrovni komunikaci s provozním technologem a chemickým inženýrem;
• je schopen samostatně a odpovědně rozhodovat v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším environmentálním důsledkům rozhodování;
• je schopen dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je, a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky;
• je schopen srozumitelně a přesvědčivě sdělovat odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory;
• je schopen srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu;
• je schopen používat své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v anglickém jazyce;
• je schopen plánovat, podporovat a řídit s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu.