O studijním programu
Doktorský studijní program Elektrotechnika je zaměřen na vědecké bádání a samostatnou tvůrčí činnost v různých dílčích oblastech elektrotechniky, mezi které patří průmyslová elektronika, automobilová elektronika, výkonová elektronika, elektrické stroje a přístroje, elektrické pohony. Studium je proto zaměřeno na prohloubení teoretického základu elektrotechnických oborů a dále na detailní seznámení s moderními poznatky v užším zaměření, na které navazuje téma doktorské disertační práce. Doktorské studium umožňuje studentům navázat na magisterské studijní obory, které jsou nabízeny na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO.
Uplatnění absolventa
Absolventi doktorského studijního programu Elektrotechnika jsou schopni řešit provozní a technické problémy v různých oblastech elektrotechniky, zejména v oblastech průmyslové elektroniky, automobilové elektroniky, výkonových polovodičových systémů, elektrických strojů, elektrických přístrojů a elektrických pohonů. Absolventi se uplatní především jako vědečtí pracovníci ve výzkumu a vývoji. Jsou schopni vědecky pracovat samostatně i ve vědeckém týmu. Absolventi jsou rovněž připravováni pro pedagogickou a vědeckou činnost na vysoké škole. Uplatnění absolventů v průmyslu zahrnuje vedoucí a řídicí funkce při uvádění elektrotechnických zařízení do provozu, při jejich údržbě a provozování, dále pak v technických, projekčních, investičních a provozních útvarech elektrotechnických podniků. Mohou pracovat také ve výzkumných a vývojových zkušebnách, případně jako vrcholoví manažeři v managementu firem.
Cíle studia
Cílem doktorského studijního programu je výchova specializovaných odborníků, která rozvíjí u výborných absolventů magisterského studia jejich schopnosti samostatné tvůrčí práce v oblasti výzkumu, vývoje a zdokonalování technologií. Dalším studiem teoretických a aplikačních předmětů podle individuálního studijního plánu a zpracováním doktorské disertační práce z některého oboru elektrotechniky student prokáže schopnost tvůrčím způsobem rozšířit dosavadní poznatky zkoumané části studovaného programu. Kvalita výuky v doktorském studijním programu Elektrotechnika bude hodnocena počtem úspěšně obhájených doktorských disertačních prací a počtem výstupů vědecko-výzkumné činnosti doktorandů během doktorského studia podle aktuální metodiky hodnocení vědy a výzkumu MŠMT.
Odborné znalosti absolventa
Absolventi doktorského studijního programu Elektrotechnika mají hluboké a systematické znalosti, které odpovídají soudobému stavu poznání v oblasti průmyslové elektroniky, automobilové elektroniky, výkonových polovodičových systémů, elektrických strojů, elektrických přístrojů a elektrických pohonů. Rozumí teoriím, konceptům a metodám, které jsou v popředí poznání oboru na národní a mezinárodní úrovni. Rozumí systému věd a výzkumným problémům na pomezí oborů.
Odborné dovednosti absolventa
Absolventi doktorského studijního programu Elektrotechnika jsou schopni navrhovat a používat pokročilé výzkumné postupy v oblasti průmyslové elektroniky, automobilové elektroniky, výkonových polovodičových systémů, elektrických strojů, elektrických přístrojů a elektrických pohonů, které umožňují rozšiřovat poznání v uvedených oblastech původním výzkumem. Umí rozvíjet nové teorie a metody včetně vymezení oborů nebo jejich zařazení do širší oblasti.
Obecné způsobilosti absolventa
Absolventi doktorského studijního programu Elektrotechnika jsou schopni vyhodnocovat nové poznatky a ideje s přihlédnutím k dlouhodobým společenským důsledkům jejich využívání, plánovat rozsáhlé činnosti tvůrčí povahy a získávat a plánovat zdroje pro jejich uskutečnění. Jsou schopni nalézt samostatné řešení složitého etického problému při tvůrčí činnosti nebo využívání jejích výsledků. Umí srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní poznatky v oboru ostatním členům vědecké komunity na mezinárodní úrovni i široké veřejnosti. Jsou schopni používat své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v alespoň jednom cizím jazyce. Umí získávat nové odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti vlastní tvůrčí činností a ovlivňovat podmínky a souvislostí vzdělávání ostatních.