O studijním programu
Odpady, druhotné suroviny – současný i budoucí problém lidstva. U nás můžeš studovat úpravu a zpracování nerostných surovin a zároveň nové evropské trendy v odpadovém hospodářství s důrazem na oběhové hospodářství a programem „nulového“ odpadu. Studium tě připraví pro uplatňování moderních technologií při zpracování, recyklaci a využívání odpadů a druhotných surovin. Studijní program "Odpadové hospodářství a úprava surovin" připravuje studenty i v oblastech informatiky nebo vizualizací spojených s procesními technologiemi, ale nezapomíná ani na soft skills.
Po ukončení studia najdeš široké uplatnění v průmyslových podnicích nebo podnikatelských subjektech (technolog, odpadový hospodář, technik, vedoucí laboratoří), ve výzkumu, ve státní správě na odborech životního prostředí.
Uplatnění absolventa
Absolvent programu se může stát odborně způsobilou osobou „Odpadový hospodář", kterou blíže definuje § 15 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Díky kvalitnímu teoretickému vzdělání a univerzálnímu základu aplikačně zaměřeného oborového studia doplněnému o praktická cvičení a odbornou praxi, je zajištěna vysoká adaptabilita absolventa na všechny konkrétní požadavky jeho budoucí profesionální praxe - ve státní správě a samosprávě, v průmyslových a zemědělských podnicích, výzkumných a vývojových organizacích, útvarech záchranného systému, celních orgánech, projektových organizacích, dopravních společnostech či ve sdělovacích prostředcích na funkcích, jejichž pracovní náplň souvisí s řešením problémů surovinového a odpadového hospodářství.
Absolvent najde uplatnění v průmyslových podnicích i komunální sféře při řízení a organizaci odpadového hospodářství, v podnicích zabývajících se sběrem, dopravou, ukládáním, zpracováním nebo zneškodňováním odpadů, v kontrolních orgánech a orgánech státní správy. Získaná kvalifikace umožňuje absolventům samostatně podnikat v oblasti těžby a úpravy surovin.
Vydefinování povolání dle klasifikace ISCO, v nichž absolventi naleznou uplatnění:
13115 – Řídící pracovníci v oblasti životního prostředí
13215 – Řídící pracovníci v oblasti odpadů a sanací
21430 – Specialisté v oblasti průmyslové ekologie
2433 – Specialisté v oblasti prodeje a nákupu produktů a služeb (kromě informačních a komunikačních technologií)
31199 – Technici v ostatních průmyslových oborech jinde neuvedení
3141 – Technici a laboranti v biologických a příbuzných oborech (kromě zdravotnických)
31414 – Technici v oboru ekologie
31321 – Operátoři velínů spaloven
Cíle studia
Studijní program je založen na všeobecném technickém a přírodovědném základu. Je zaměřen zejména na přípravu k výkonu povolání, při němž se bezprostředně využívají soudobé poznatky a metody daného zaměření. Program má multidisciplinární charakter poskytující nezbytné technologické vědomosti potřebné pro zavádění a provozování stávajících i moderních technologií jak v oblasti odpadového hospodářství, tak i v úpravě surovin. V rámci bakalářského studia je kladen důraz na široké znalosti v oblasti nerostných surovin, odpadového hospodářství, včetně přípravy na hodnocení vlastností odpadů a surovin, mineralogie, fyziky, chemie a souvisejících oblastí, které mají vztah k surovinovému a odpadovému hospodářství, nakládání s odpady, znovuzískávání cenných surovin a recyklaci odpadů a technologií úpravy včetně legislativního rámce a v konečném cyklu jejich odstraňování. Výuka vhodným způsobem spojuje základní a aplikované předměty. Studium je rovněž zaměřeno na laboratorní a oborovou/provozní praxi.
Cílem studia je připravit absolventy, kteří budou schopni:
• vyhledat, utřídit a interpretovat informace potřebné k úpravě nerostných surovin a odbornému nakládání s druhotnými surovinami a odpady v rámci oběhového hospodářství;
• minimalizovat dopady úpravárenských technologií na životní prostředí;
• použít své odborné znalosti v praxi;
• samostatně a odpovědně řešit jednoduché technologické problémy;
• srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory, získané v rámci studia, ostatním spolupracovníkům;
• zúročit nabyté znalosti pro případné navazující magisterské studium.
Odborné znalosti absolventa
• technické terminologie a základní legislativy v oblasti těžby a zpracování nerostných surovin;
• základní znalosti v oblasti odpadového hospodářství, včetně přípravy na hodnocení vlastností odpadů, mineralogie, chemie, instrumentálních metod, fyziky a technologií včetně legislativního rámce odpadového hospodářství;
• technologií používaných při zpracování surovin a odpadů - mechanické, chemické, fyzikálně-chemické a biotechnologické až specializované metody termického zpracování materiálů;
• praktických dovednosti práce v laboratoři a to nejen v oblasti určování charakteristiky a vlastností surovin a odpadů, ale i v celém širokém spektru činností, týkajících se jejich zpracování;
• principů moderních technologií zaměřených na nakládání s druhotnými surovinami a odpady - počínaje těžbou surovin, jejich zpracováním, přes výrobu ke spotřebě produktů.
Odborné dovednosti absolventa
• schopnost orientace v oblasti minimalizace dopadů úpravárenských technologií na životní prostředí a hodnocení jejich rizik;
• schopnost navrhnout odpovídající metodu zpracování nerostných surovin a odpadů;
• aplikace teoretických poznatků v provozech, zabývajících se problematikou zpracování surovin a odpadů (úpraven, drtíren a třídíren nerostných a sekundárních surovin) v rámci oborové praxe;
• orientace v legislativních předpisech, zejména v oblasti odpadového hospodářství;
• využívat možnosti moderních informačních technologií;
• zúročení získaných komunikačních dovedností v praxi.
Získané poznatky budou absolventi aplikovat v oblastech zpracování a využití primárních surovin, recyklace odpadů a čistění odpadních vod. Zásadní pozornost je věnována také problematice ochrany životního prostředí s ohledem na následnou péči o místa těžby a úpravy nerostných a druhotných surovin.
Obecné způsobilosti absolventa
Jsou schopni se odpovědně rozhodovat ve známých souvislostech na základě rámcového zadání a dle tohoto zadání a přidělených zdrojů koordinovat činnost týmu a nést odpovědnost za jeho výsledky. Do řešení problémů jsou schopni promítnout etický rozměr, srozumitelně a korektně sdělovat odborníkům i veřejnosti informace odborné povahy včetně návrhu na jejich řešení. Skladba předmětů a jejich náplň vede studenty ke každodenní komunikaci v dané problematice a rozvíjí v nich potřebu po sebevzdělávání.